چرا پاور بی آی؟

من محمد پوربافرانی توی این مقاله میخوام به صورت مختصر توضیح بدم که چرا Power BI ابزار مناسبی برای ساخت داشبورد های مدیریتی هست.

سرویس های BI مایکروسافت در یک دهه گذشته همواره در بخش لیدر های موسسه کارتنر حضور دارند. و از طرفی با توجه به توسعه PowerBI توسط کمپانی مایکروسافت هیچ جای شکی نیست آینده خوبی برای این محصول میشه در نظر گرفت.

  • پشتیبانی مایکروسافت به همراه بروزرسانی های ماهانه

توی این چند سالی که دارم برنامه نویسی می کنم تقریبا اکثر ابزارهای مایکروسافت رو کار کردم و تقریبا در تمام اون ها به این نتیجه رسیدم که مایکروسافت ابزارها و سرویس هاش رو به گونه ای ارائه می کنه که از یک کاربر به شدت ساده و مبتدی تا یک برنامه نویس حرفه ای به بهترین شکل می تونن از این محصولات استفاده کنن. 

برای مثال شما به سادگی می تونید از Reporting Service یک گزارش ساده بسازید و نمایش بدید حتی می تونید از این ابزار خروجی های خیلی حرفه ای بگیرید بدون این که کاربر متوجه استفاده از این محصول بشه. یا Microsoft Dynamic CRM که به سادگی می شه یک CRM رو با اون راه اندازی کرد یا این که بتونید به سادگی با برنامه نویسی ماژول های مستقلی رو بهش اضافه کنید و خیلی مثال های دیگه.

از طرفی مایکروسافت به صورت ماهانه پاور بی آی رو بروزرسانی می کنه و این خودش بیانگر اهمیت این محصول برای مایکروسافت هست. 

  • سازگاری  مایکروسافت با دیگر محصولات مایکروسافت

از مزایای دیگه این محصول میشه به این مورد اشاره کرد که به سادگی شما می تونید به ابزار های دیگه مثل SQL Server,Excel, SharePoint,... مایکروسافت متصلش کنید همونطور که اینجا توضیح دادم شما به سادگی می تونید از اکسل به عنوان یه DataSource استفاده کرد (لازم به توضیح نیست که خروجی گرفتن به صورت اکسل هم از مابقی سیستم ها خیلی ساده است) و همین رو میشه با استفاده از OneDrive به داشبوردمون متصل کنیم تا به بهترین شکل و بدون داشتن دانش برنامه نویسی و یا زیرساخت خاصی گزارشات به روزی رو توی PowerBI به صورت آنلاین مشاهده کنیم. 

این ابزار به مابقی محصولات مایکروسافت هم به سادگی هرچه تمام متصل میشه که در مطالب بعدی حتما آموزش هایی ازشون رو ارائه خواهم داد.

همچنین این سرویس به صورت پیش فرض توانائی اتصال با بیش از 60 نرم افزار و سرویس پرکاربرد دیگه به صورت موازی رو داره و میشه بصورت کاملا متمرکز و با بکارگیری داشبوردها، مسائل رو قابل درک و تصمیم گیری رو دقیقتر کرد. از جمله این سرویس ها عبارتند از:

Spark

Hadoop

Google Analytics

Sap

Sale force

Malichip 

و ... 

  • نیاز پائین به دانش برنامه نویسی

یکی از بهترین وفائد پاور بی آی سادگی در یادگیریش هست، به این صورت که عملا هیچ وابستگی به تخصص خاصی نداره و همونطور که گفتم از کاربران مبتدی با خبره توانائی استفاده و تولید داشبورد رو دارند و خیلی راحت با ابزارهایی که در اختیارمون قرار داده به سادگی گزارشاتمون رو می سازیم و بارگزاری می کنیم. همینطور با استفاده از نرم افزارهای تلفن های هوشمند PowerBI همین گزارشات رو به سادگی می تونیم توی گوشی موبایلمون مشاهده کنیم.

پاور بی آی PowerBI هوش تجاری اکسل مایکروسافت